10 augustus 2016
Je eigen dagelijkse nieuwsfeed bepaalt voor een deel hoe jij de wereld beleeft. De mensen die je volgt, de bedrijven die je liket en de verhalen die je retweet. Ze zeggen allemaal iets over jezelf, hoe jij in het leven staat en hoe jij de wereld om je heen ziet.
Hate speech
Mensen zien de samenleving veranderen maar ook verharden. In hun eigen omgeving, maar ook in de berichten die ze lezen op social media. Haatcommentaren, vooroordelen en buitensluiting lijken aan de orde van de dag. Onze Europese partner, de Antonio Amadieu foundation, ontdekte een toename van wat zij ‘hate speech’ noemen op social media. Dus hatelijke opmerkingen over anderen op basis van nationaliteit, ras of geloofsovertuiging. Als berichten op social media bijdragen aan de verharding van onze maatschappij, dan kunnen zij toch ook onderdeel uitmaken van de nuance?
Bij Ben & Jerry’s geloven we in een inclusieve en welkome samenleving, waarin iedereen kan zijn wie hij wilt en elkaar respecteert. Er is helaas geen quick fix, en er is ook veel meer voor nodig dan dat wij, als ijsmakers, kunnen doen. Daarom willen we onze fans zoveel mogelijk in contact laten komen met grote en kleine bewegingen die, net als wij, verandering proberen te brengen.
Laat je inspireren
We hebben daarom een aantal van onze favoriete initiatieven op een rijtje gezet. Initiatieven en organisaties waar wij blij van worden, omdat zij proberen op een positieve manier bij te dragen aan een samenleving met meer peace & love. Wat extra positiviteit in je nieuwsfeed, daar wordt niemand slechter van, toch?
Dare to be Grey is een initiatief als antwoord op de toenemende polarisatie in Nederland. Zij moedigen aan om in nuances, dus ‘grijs’, te denken plaats van alleen zwart of wit.
IEDER1 is een initiatief dat eenheid in de samenleving stimuleert. Ieder1 is nu een crowdfundingsactie gestart voor de grote IEDER1 parade op zondag 25 september in Amsterdam.
Stay Human is het ontbrekende geluid in het vluchtingendebat. Ze luisteren, denken na, hebben meer vragen dan antwoorden. Ze willen genuanceerd blijven. Maar vooral: menselijk.
Nederland tolerant maakt zich zorgen over de onverdraagzaamheid tegen andere culturen en religies. Hun motto is ‘Vuur blus je niet met vuur maar met water. Haat blus je niet met haat maar met positiviteit.’ Dat zet je toch wel aan het denken.
WHOCARES vertelt verhalen van ongewone acties van gewone mensen om de heersende harteloosheid in de wereld tegen te gaan.
Volg deze super koe-le initiatieven en ontdek 5 nieuwe smaken in je nieuwsfeed. Heb jij ook een initiatief dat volgens jou in dit rijtje thuishoort? Vertel het ons!
Ben & Jerry’s is een bedrijf met progressieve waarden en we vinden het belangrijk om ons uit te spreken over onderwerpen die ons aan het hart gaan. We hebben ons in het verleden al vaker ingezet voor zaken die we belangrijk vinden, zoals waar onze brownies in Chocolat Fudge Brownie vandaan komen of onze campagne voor het homohuwelijk.