Soms gaat ijs eten vooral om genieten. Die eerste hap op een hete zomerdag of je lepel in een nieuwe smaak zetten en alle swirls en chunks ontdekken. Maar soms gaat het ook over iets groters, bijvoorbeeld over een progressieve verandering maken en betrokken zijn bij de maatschappij.
Door de jaren heen hebben we veel ijssmaken gemaakt. Maar niet alleen de smaak is waar we zo trots op zijn, want deze vijf hebben allemaal een positieve bijsmaak:
-
One Sweet World, 2016
Afgelopen december, precies 50 jaar na de lancering van de Poor People’s Campaign van Martin Luther King, waren we trots om deel te zijn van de nieuwe Poor People’s Campaign. Ook in Nederland zijn we goed bezig: royalties van de One Sweet World pints worden gedoneerd aan stichting IEDER1. Hierdoor steunen we een beweging die een stem geeft aan Nederlanders die verschillen in de samenleving zien als een kracht. Want wij geloven in samenleving met alle smaken!
-
Home Sweet Honeycomb, 2017
Wij geloven dat iedereen een veilig thuis verdient. Voor iedereen die gevaarlijke situaties probeert te ontvluchten, kan dat ongelofelijk moeilijk zijn om dit te vinden. Home Sweet Honeycomb is daardoor een smaak met een speciale boodschap in samenwerking met VluchtelingenWerk Nederland. We moedigden onze fans aan om het Europese hervestigingsplan te steunen. Hierdoor kunnen mensen die gedwongen hun huis zijn ontvlucht, veilig in Europa blijven. Onze fans hebben meer dan 30.000 e-mails gestuurd naar Minister-Presidenten in heel Europa, om ze om support te vragen. Wereldwijd waren er wel 100.000 acties die dit initiatief steunden.
-
Empower Mint, 2016
Het is geen toeval dat deze smaak gelanceerd werd op 17 mei, de dag waarop de rassenscheiding in het scholensysteem in Amerika werd afgeschaft. Wij geloven dat democratie alleen werkt als het werkt voor iedereen. Empower Mint hielp mensen herinneren dat wanneer we samen onze stem laten horen, we een echte verandering kunnen maken voor gerechtigheid en gelijkheid. Een deel van de opbrengst ging naar de NAACP, een mensenrechtenorganisatie in de Amerikaanse staat North Carolina. We weten dus dat dit ijsje écht een verschil heeft gemaakt.
-
I Dough, I Dough, 2015
Liefde is liefde, het maakt niet uit wie voor jou de ware is! We vierden in Amerika de beslissing van de Supreme Court vóór het homohuwelijk, door onze smaak Cookie Dough om te dopen tot ‘I Dough, I Dough’. Fans konden een sleeve kopen om hun pint een andere naam te geven, waardoor we geld hebben ingezameld voor de Human Rights Campaign. Zo konden we het geweldige werk dat ze doen steunen en daar zijn we super trots op!
-
Save Our Swirled, 2015
Deze smaak is een echte superheld: hij inspireerde meer dan 300.000 fans om de wereldwijde klimaatbeweging te steunen en hun stem te laten horen voor een groene toekomst! Klimaatverandering verandert onze wereld op best wel enge manieren. 2015 was een belangrijk jaar voor klimaatactivisme: in december kwamen 196 landen bijeen in Parijs voor de COP21. Dit was een conferentie om een plan te maken om de opwarming van de aarde beneden de twee graden te houden. Met Save Our Swirled hebben we ons uitgesproken over hoe belangrijk en noodzakelijk het is om het te hebben over klimaatverandering. We hebben zelfs onze fans geïnspireerd om actie te ondernemen.
Naast ijs maken, vinden wij het dus belangrijk dat we ook een verschil maken. We zijn van mening dat ijs een stuk lekkerder smaakt als je met jouw pint een positieve invloed hebt op de maatschappij of het milieu. Dus dig in en verdiep je eens in een van onze smaken met een missie. Met in je ene hand een pint ijs en in de andere een lepel, natuurlijk!