27 december 2015
Bij Ben & Jerry’s denken we dat brownies beter smaken met ijs, net zoals ijs beter smaakt met brownies. Beiden zijn beter als ze niet alleen lekker smaken, maar ook nog goed doen. Wanneer zich een kans voordoet om te gaan samenwerken met gelijkgestemde, door waarden en normen geleide leveranciers die ingrediënten bieden van de hoogste kwaliteit en die het bedrijf inzetten voor maatschappelijk winst, gaan we daar helemaal voor. En vanaf het begin van onze samenwerking met Greyston Bakery in Yonkers, New York City, was het duidelijk dat zij veel meer te bieden hadden dan het bakken van overheerlijke fudgy brownies.
Een smakelijke samenwerking vanaf de eerste dag
Op hetzelfde moment dat Ben & Jerry’s smaken-guru Peter Lind met het idee kwam voor Chocolate Fudge Brownie, was Ben Cohen in gesprek met Bernie Glassman van Greyston Bakery over een mogelijk samenwerkingsverband. Greyston maakte op dat moment cake, gebak, taarten en brownies voor restaurants in en om New York City. Het nam maanden vindingrijkheid, testen en aanpassen in beslag, en veel heen en weer reizen tussen Vermont en New York, om de 1-inch vierkante brownie stukjes te perfectioneren. De eerste paar ladingen brownies kwamen zelfs aan als enorme solide bevroren blokken van 25 pond. Natuurlijk kwamen Peter en Greyston uiteindelijk met een oplossing, en hebben we inmiddels al 25 jaar een goede samenwerking.
Bakkers met een missie
Een het mooiste is hoe Greyston zelf is gegroeid. Greyston is in 1980 opgericht tijdens de stedelijke huisvestingscrisis in NYC, en de stad negeerde grotendeels de jonge sociale onderneming. Door een opendeurbeleid te bieden voor mensen die moeilijk aan een baan komen, is Greyston inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een grote impact op een district waar bijna een op de zes mensen onder de armoedegrens leeft.
Gebaseerd op het idee “PathMaking,” steunen de programma's van Greyston werknemers en hun gezinnen terwijl zij hun levens verbeteren en aan hun carrière en educatie werken. Door 100% van hun winst in de Yonkers-gemeenschap te investeren via haar non-profit stichting, bereikt Greyston jaarlijks meer dan 5.000 mensen— met diensten zoals betaalbare huisvesting en kinderopvang, volkstuinen, ontwikkeling van het personeel en nu stedelijke duurzaamheid en energie-efficiëntie.
“Wij huren geen mensen in om brownies te bakken, wij bakken brownies om mensen in te huren’, is een bekende kreet van Greyston. En met 126 full-time medewerkers (en een wachtlijst van 600-700 mensen), wordt het bedrijf nu gezien als een leider onder de sociale ondernemingen in NYC en wereldwijd.
25 jaar Chocolate Fudge Brownie en bakken voor banen
Ben & Jerry’s en Greyston begonnen met een missie om ijs te mengen met tongstrelende, fudgy brownies. En terwijl we beiden groeiden, heeft de gedeelde passie voor gekoppelde welvaart — een concept dat ervan uitgaat dat wat goed is voor onze medewerkers en leveranciers, ook goed is voor het bedrijf — onze samenwerking een waar genot gemaakt.
Als gecertificeerde sociale onderneming, voegt Greyston zich bij Ben & Jerry’s en meer dan 1.000 bedrijven wereldwijd, in het verenigde doel om het bedrijf te gebruiken om goed te doen voor mensen en de planeet. Dus ga je gang, zet je lepel maar in de bak Chocolate Fudge Brownie in de wetenschap dat al die smakelijke, zoete goedheid ook echt goed doet voor de mensen die dit het meeste nodig hebben.