30 mei 2017
Op de Ben & Jerry's manier
Bij Ben & Jerry's, doen we... naja, willen we dingen graag anders doen. Of het nu gaat over het feit dat we ons hele bedrijf bouwen op het concept van linked prosperity of dat we elke jaar een dag lang gratis ijsjes uitdelen om onze trouwe fans te bedanken. Onze aanpak is anders dan anders.
Maar de manier waarop we in de jaren ’90 op zoek gingen naar een nieuwe CEO is ook uh… bijzonder.
Een reisje down memoo-ry lane
Ben en Jerry zijn bij zo ongeveer elk detail betrokken geweest sinds 1978. In 1994 waren ze klaar voor een verandering en beiden waren het er over eens dat het goed zou zijn om iemand van buiten het bedrijf te vragen voor een frisse blik.
Normaal gesproken komen er bij het werven van een baas een heleboel maatpakken, boardrooms, potjes golf en misschien een geheime handdruk kijken. (maar eerlijk gezegd weten we dat niet zeker.)
Maar dat is niet de manier waarop Ben en Jerry dat wilden doen. Vergeet niet, dit zijn de jongens die hun eerste Scoop Shop openden na het behalen van een $5 kostende cursus ijs maken. De "normale" manier interesseerden Ben en Jerry helemaal niet.
Yo! Hoe vinden we een CEO?
We hebben al heel lang een gezegde bij Ben & Jerry’s: "If it ain’t fun, why do it?" Wij vinden dat dat geldt voor alles wat we doen, zelfs dingen zoals het vinden van een nieuwe CEO.
Dus zetten Ben en Jerry een hele hoge hoed op, keken ernstig en poseerden voor een poster gebaseerd op de oude Amerikaanse leger wervingsadvertentie: "We want YOU to be our CEO."
Hun idee om een nieuwe baas aan te nemen? Een essay wedstrijd. En iedereen, echt iedereen, ongeacht leeftijd of ervaring, kon reageren.
De overweldigende reacties
Hoeveel mensen denk je dat er reageerden? Oké, houd je vast: meer dan 25.000! We hebben alle inzendingen die we kregen opgeslagen in een van de grootste vergaderzalen die we hadden. En, omdat de meeste van deze reacties van hardcore fans kwamen, waren de inzendingen heel creatief. We hebben een paar voorbeelden voor je:
- Een inzending verpakt in een Superman-costume
- Een aangepast en heel ingewikkeld Ben & Jerry's monopoliespel
- Een gigantische muurschildering van een koe
- Een cake met het CV van de kandidaat er bovenop geschreven
- Sneakers beschilderd met Woody (onze koe)
- Een pint gemaakt van hout die je open moest breken om het CV binnenin te kunnen lezen
- Een miniatuur replica van een luchtballon
- Huisgemaakte root bier (toen het root bierflesje per ongeluk ontplofte, kwam er één glasscherf in de luchtballon terecht!)
Geen makkelijke keuze
Uiteindelijk werden er – na het lezen van alle inzendingen – drie kandidaten gekozen als tweede-prijswinnaars. Ze werden dus geen CEO van Ben & Jerry’s, maar ze kregen wel een felbegeerd lidmaatschap van de ‘Ice Cream for Life’-club:
- Laura Kelm, Columbus, Ohio, voor een kunstwerk getiteld, "Neem mij niet aan als jullie nieuwe CEO" (wij volgden haar advies op).
- Taylor James Caldwell, Valencia, Californië, drie jaar oud op dat moment (hij is inmiddels afgestudeerd), solliciteerde namens zijn ouders omdat zij “gered moesten worden van uitzichtloze banen”!
- Mark Hyman, Burbank, Californië, een tv correspondent, die een geweldige video stuurde.
Duizenden anderen ontvingen "een afwijzingsbrief die je zo kon inlijsten". En, oh ja,… één persoon, Bob Holland, werd gekozen als onze nieuwe CEO.
We kregen Bob's CV via een recruitment bureau (saai!), maar we hadden het gevoel dat hij wel eens de perfecte match zou kunnen zijn. Zeker omdat hij een gedicht met de titel ‘Tijd, waarden en ijs’ stuurde. Vraagje: ken jij een CEO die ooit een gedicht heeft geschreven?
Als het niet leuk is...
Onderzoek toont aan dat onze aanpak van het aannemen van een CEO de afgelopen 23 jaar niet overgenomen is door het bedrijfsleven. Taarten met CV’s zijn – helaas – zeldzamer dan ‘gewone’ CV’s. (wat moeten mensen dan eten tijdens een sollicitatiegesprek?)
We hebben misschien niet de wereld veranderd – ten minste niet op dit gebied – maar we hadden er in ieder geval wel veel plezier bij.